Maszyny na enduro: czym się różnią od crossa?

Jazda na motocyklu po bezdrożach, to świetna przygoda i maksimum ekscytacji. Jednak zanim wsiądziemy na wymarzony sprzęt, warto zastanowić się, która maszyna będzie dla nas odpowiednia – cross czy enduro? Oba rodzaje motocykli różnią się bowiem pod kilkoma względami.

Cross to sportowe maszyny, które najlepiej sprawdzą się na torze. Co istotne, trzeba je tam przetransportować, ponieważ nie nadają się do użytkowania w ruchu drogowym. Natomiast motocykle enduro stworzone są na dłuższe wypady w teren. Żadna przeszkoda im się nie oprze.

Zalety enduro

Motocykle typu enduro oferują zdecydowanie większy wybór niż cross. W ofercie tego segmentu motoryzacyjnego można wyróżnić kilka typów maszyn, spośród których najłatwiej zacząć swą przygodę na sprzęcie Dual Enduro. To motocykl, który posiada wszystkie elementy uprawniającego go do przemieszczania się po drogach. Ba, można nawet zabrać ze sobą pasażera. Typem najbardziej zbliżonym do motocykli typu cross są maszyny Hard Enduro o bardzo mocnej konstrukcji. Choć ich budowa nie jest zbyt skomplikowana, to najbardziej wymagający typ enduro, który zdobędzie każdą przeszkodę w terenie. Trzeba tylko sporej wprawy, by go poprowadzić. W mieście i na drogach bardziej sprawdzą się jednak maszyny Funduro, czyli turystyczna odmiana enduro. Zdecydowanie, drogi to bardziej naturalne środowisko dla tego typu sprzętu niż bezdroża, gdzie sprawdzić się może wyłącznie na leśnych ścieżkach. Niektóre z tych motocykli z enduro zachowały jedynie sylwetkę, a jazda w trudnych warunkach absolutnie nie jest na nich wskazana. Natomiast można wypuszczać się na dłuższe turystyczne, wycieczki. Najkrócej mówiąc, motocykle typu enduro można z łatwością dostosować do swoich preferencji w kombinowanej jeździe między drogami a bezdrożami. Jeśli przygody off-road mają być jedynie przerywnikem, wówczas sięgamy po wersję Dual lub odmianę Funduro. Jeśli zaś to na bezdrożach widzimy frajdę korzystania z maszyny, wtedy warto zainwestować w Hard Enduro. Wszystkie motocykle enduro spełniają wymogi homologacji, co powoduje, że możemy je zarejestrować. Wyposażone są w tablicę rejestracyjną, oświetlenie, odpowiedni tłumik oraz można je odpalać w tradycyjny sposób. Mają także zbiornik z paliwem, który pozwala na dłuższą eksploatację motocykla bez tankowania oraz czułe zawieszenie. Większości tych usprawnień nie znajdziemy w maszynach typu cross.

Co różni cross od enduro?

Sięgając po motocykl crossowy, możemy myśleć o jego eksploatacji wyłącznie w warunkach terenowych. Jazda na długich i prostych odcinkach może być bowiem dla nich zabójcza. Zaczynając przygodę z tego typu motocyklem, należy zacząć od lekkiego i spokojnego sprzętu. Mocne i agresywne maszyny mogą zniechęcać do eksploracji terenu osoby mniej doświadczone. Tym bardziej że początkujący na pewno nie unikną upadków na torze, a zdecydowanie łatwiej podnosi się do pionu lżejszą maszynę. Maszyny crossowe produkowane są z myślą o eksploatowaniu ich na torze, dlatego nie posiadają elementów, które uprawniają je do jazdy po drodze. Wprawdzie wprawny mechanik może motocykl odpowiednio przerobić, ale takie maszyny pokazują swoją prawdziwą moc wyłącznie na torze motocrossowym.

Jazda na motocyklu po bezdrożach, to świetna przygoda i maksimum ekscytacji. Jednak zanim wsiądziemy na wymarzony sprzęt, warto zastanowić się, która maszyna będzie dla nas odpowiednia – cross czy enduro? Oba rodzaje motocykli różnią się bowiem pod kilkoma względami.

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here